Kontrasts

Fonta izmērs

news_show

Satikt pašiem sevi Rumānijas kalnos. Anna Paula, Edīte un Andis par mācībām Meeting All Yourself

Mūsu aktīvisti Edīte, Anna Paula un Andis pagājušā gada nogalē devās uz jaunatnes darbinieku mobilitāti mācībās “Meeting All Yourself” jeb “Satiec visu sevi”, ko rīkoja organizācija “Minte Forte” un kas norisinājās Rumānijā no 2022. gada 24.-31.oktobrim. Mācībās piedalījās 31 jaunatnes darbinieks no 11 partnerorganizācijām - Itālijas, Vācijas, Polijas, Horvātijas,  Rumānijas u.c.valstīm.

Šajā rakstā atskatāmies uz piedzīvoto un vēlamies dalīties sajūtās pēc mācībām.

24.-31.oktobris bija intensīva nedēļa paradīzes ielejā, kā sauca viesu namu, kurā tikām lutināti rumāņu ģimenes viesmīlībā ar gardu ēdienu un skaistiem skatiem pa logu. Mēs no Latvijas turp devāmies Eiropas ceļojuma noskaņās ar Stasa busiņu, kuram aizmugures nodalījumā tika iebūvēta gulta. 

Pēc, šķiet, diennakts brauciena bijām klāt. Visapkārt kalni, ar katru minūti mainoties arvien rudenīgākās krāsās un nepārtraukti burbuļojoša upe. 

Mācības vadīja trīs treneri - Linda Ulāne, Aleksandru Giurgea un Staņislavs Babins - un bija pieejama arī atbalsta persona, kura palīdzēja dalībniekiem un ne velti, jo, kā vēsta mācību nosaukums - satiec visu sevi - tā tiešām bija sevis satikšana. Arī tās personības daļas, kuru mēs cenšamies paši no sevis noklusēt, nomaskēt, izlikties neredzam, nereti cenšoties būt ērti un labi citiem.

Mēs pavadījām astoņas piepildītas dienas, drošā un pieņemošā vidē satiekot sevi un citus, jo viens no mācību ieguvumiem bija lieliskie cilvēki, dažādu nozaru profesionāļi no organizācijām, kuras strādā ar jauniešiem. 

Aprakstīt sesiju saturu un mūsu pieredzi pilnā apmērā vienā rakstā nebūtu izdarāms. Pirmkārt jau tāpēc, ka daļa mācību rezultātu ir dziļi mūsos un dziļi personīga. Daudz ko nevar nodefinēt teikumā ar sākumu “es iemācījos”, bet drīzāk “es esmu”. Ne velti mācību pēdējās dienas noslēguma aplī aizkustinājums bija klātesošs gan vārdos, gan emocijās. Katram no mums atmiņā iespiedies kaut kas cits, ko paņēmām līdzi no mācību programmas. Tajā izzinājām to, kas ir mentālā veselība, meklējām, kas katram palīdz individuāli un stiprina tās noturību pret promlēmsituācijām un stresoriem, mācījāmies atpazīt izdegšanas pazīmes un meklējām sevī rīkus, lai mēs paši sev varētu palīdzēt. Un to var darīt, piemēram, stiprinot saikni ar dabu un sevi. Pieredzējām un vērojām, kā mēs fiziski piedzīvojam emocijas un cik būtiski ir izdzīvot visu emociju ciklu. Iedziļinājāmies, lai stiprinātu prasmi patiešām, pa īstam klausīties otrā un sevī.

Anna Paula: “Man spilgti atmiņā palikusi mācību daļa, kurā iepazinām "BASIC PH" modeli, ko izstrādājis izraēliešu psihologs Mooli Lahads. Šis modelis pievēršas tam, kā mēs katrs individuāli tiekam galā ar stresoriem un kā stiprinām savu noturību pret dažādiem izaicinājumiem, kuri var ietekmēt mūsu mentālo veselību un labbūtību. 
Īsāk sakot - kādas mums katram ir (bieži vien neapzinātas, bet nojaustas) stresa, problēmsituāciju pārvarēšanas stratēģijas. Piemēram, dažiem no mums šādos brīžos var būt nepieciešams iziet cilvēkos, socializēties, citi zina, ka viņiem palīdz sporta zāle, fiziskas nodarbes, vēl kādam ļoti svarīgi ir gūt atbalstu ticībā un vērtībās, bet daži no mums ar stresu tiek galā, izpaužot sevi radoši caur mūziku, mākslu, teātri. Vai mēs zinām, kas ir mūsu stratēģija? Ne vienmēr. Mēs mācībās pildījām uzdevumu, kas palīdzēja saprast, kādas ir manas problēmsituāciju pārvarēšanas stratēģijas, lai attiecīgajās situācijās zinātu, kā pašiem sev palīdzēt. Tikpat vērtīgi bija iepazīt savas mācīšanās pieejas un, piemēram, to, kā mums augt var palīdzēt tas, ko mēs par sevi nezinām, bet ko par mums ir novērojuši citi. Un tas ir izdarāms īstā, uz izaugsmi un cilvēka darbību, ne personību vērstā atgriezeniskajā saitē. Un Lindas stand-up par izdegšanu bija tik spilgts, ka es laikam to varētu citēt, pamostoties nakts vidū.”

Edīte: “Man vispilgtāk atmiņā ir palicis emociju kompass jeb integrācijas cikls (emotional integration cycle), ko definējis Bils Plotkins. Emociju integrācijas cikls runā par to, ka emocijas “nenotiek” tikai galvā un ka, lai tās pilnībā piedzīvotu, ir jāļauj sev piedzīvot visas emociju cikla sadaļas, no kurām, piemēram, daļa ir ķermeniska pieredze, bet daļa paredz pārdomas par šo pieredzi un tālāku rīcību. Pilns cikls angļu valodā ir šāds: action, illumination, somatic experience, full psychological&body experience, insight. Es atklāju, ka bieži apstājos pie rīcības (take action). Un, protams, vēl spilgti atceros 4 windows of knowing (domāšanas, nojautas, dziļās iztēles, sajūtu un intuīcijas logs), caur kuru mēs pieredzam pasauli un kurš intuīciju un pasaules sajušanu nostāda līdzvērtīgi pasaulē dominējošajai racionālajai zināšanu ieguvei un apstiprinājumam caur faktiem, pētījumiem. Tas man deva atbildes uz to, ko iekšēji zinu un jūtu,bet nemāku to paskaidrot/izskaidrot citiem. Tā bija kā dieva dāvana un svētība uzzināt, ka šīs sajūtas un iekšējās zināšanas ir ok apzināties un ir ok, ka viņas nav citiem izskaidrojamas.”

Un visam pāri - darbs ar sevi, rūpes par savu labsajūtu, ikrīta brīvās rakstīšanas sesija, pilnīga ierašanās, sazemēšanās, vakara noslēgumi savās obštās jeb mazajās mācību dalībnieku kopienās un gaismas orākula jautājums. 

Paldies visiem, kas gādāja, lai mēs varētu šo piedzīvot! 

Erasmus+ jaunatnes darbinieku mobilitāte "Meeting All Yourself" tika finansēta ar Eiropas Komisijas programmas “Erasmus+ atbalstu. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autoru uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.

#Erasmus+ #meetingallyourself #mentalhealth #resilience