Noslēguma starpziņojums par iepirkuma procedūras izpēti
Kā norāda Valsts kontrole, Latvijas publisko iepirkumu apjoms 2023. gada sasniedza 14% no IKP. Tieši pašvaldību rīcībā ir ievērojami līdzekļi, ko tās izlieto publiskajos iepirkumos. Šī iemesla dēļ ir svarīgi apzināties ar publiskajiem iepirkumiem saistītos riskus. Lai nevaldības organizācija uzraudzītu publiskos iepirkumus, starptautiskās kustības Transparency International izstrādātā un praksē pārbaudītā integritātes pakta pieeja (turpmāk – IP) atzīta par vērtīgu un pielietojamu arī pašvaldībās.
IP ir mehānisms, kas ļauj vienai publiskai iestādei vai šādu iestāžu grupai sadarboties ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām, lai panāktu, ka publisko iepirkumu pārvaldes institūcijas un pretendenti ievēro tiesību aktos noteiktos interešu konfliktu novēršanas ierobežojumus, novērš korupcijas riskus un sekmē sabiedrības uzticību publiskā/o iepirkuma/u projektam. Sadarbojoties IP ietvarā, iesaistītās puses apņemas atturēties no koruptīvas rīcības, kā arī visā procesā sekmē atklātību un pārskatāmību.
Latvijā IP metodes ieviešana ir paredzēta “Administratīvās kapacitātes ceļa kartē, ES Kohēzijas politikas mērķu sasniegšanai periodā 2021-2027” (Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola, 2022). Kā viena no stratēģiskajām prioritātēm šajā ceļa kartē ir noteikta iestāžu veiktspējas jeb kapacitātes stiprināšana un, lai to nodrošinātu, kā vienas no plānotajām darbībām ir integritātes paktu standartu izstrāde valsts pārvaldei ar mērķi – sabiedrības līdzdalība caurspīdīgā un tiesiskā ES fondu projektu ieviešanas uzraudzībā. Lai pilnvērtīgi šo mērķi sasniegtu, ir nepieciešams arī otras puses – nevaldības organizāciju, pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitātes veidošana un stiprināšana, lai, kad publiskais sektors ir gatavs ieviest integritātes paktus, arī nevaldības sektors būtu gatavs iesaistīties un pildīt svarīgo uzdevumu – uzraudzīt publiskos iepirkumus un investīcijas, izmantojot integritātes paktus.
Uzraudzības process
Kopš 2023. gada, biedrība “Radi Vidi Pats” (turpmāk – RVP) un nodibinājums “Liepājas Novada fonds” uzsāka sadarbību ar biedrību “Delna - sabiedrība par atklātību” (turpmāk – Delna) projektā “Integritātes pakti - sabiedrības iesaiste publiskā finansējuma izlietojuma uzraudzībā”. Šis projekts RVP deva iespēju stiprināt biedrības kapacitāti publisko iepirkumu uz zaļās infrastruktūras attīstības jomā, piesaistīt pilsoniskās sabiedrības interesi uzraugot publiskā finansējuma izlietojumu un veicināt sadarbību ar pašvaldības pārstāvjiem.
Uzraudzības metodoloģija
Uzraudzības procesā biedrības pārstāvji regulāri komunicēja ar visām iesaistītajām pusēm – pašvaldību, piegādātājiem un sabiedrību. Analizēja dokumentus un piedalījās pašvaldības organizētajās sanāksmēs. Būtiska bija sabiedrības informēšana par uzraudzības procesu. Informācija tika izplatīta biedrības mājas lapā un sociālajos tīklos, kurā RVP pārstāvji dalījās ar informāciju par projekta virzību. Kopumā tika publicēti vairāki apraksti par pasākumiem nevaldības organizācijām un vietējiem Liepājas iedzīvotājiem. Divi pasākumi tika organizēti Laumas apkaimē, kuri bija paredzēti vietējiem iedzīvotājiem, lai iepazīstinātu un informētu viņus par IP instrumentu un uzraugāmā projekta virzību. Savukārt, tiešsaistes seminārs tika rīkots, lai iepazīstinātu vietējās nevaldības organizācijas ar IP instrumentu un to, kā strādāt ar publisko iepirkumu informācijas sistēmām, praktisko darbu ar informācijas meklēšanu tajās un risku indikatoru jeb “sarkano karogu” noteikšanu iepirkumos. RVP mājas lapā publicētajos starpziņojumos vari iepazīties ar plašāku informāciju par uzraudzības procesa sākumu un tālāko sadarbības virzību ar Liepājas valstspilsētas pašvaldību.
Pirmais strapziņojums: RadiVidiPats
Otrais starpziņojums: RadiVidiPats
Uzraudzības procesa hronoloģija
- 2023. gada septembris - 2024. gada marts: biedrības pārstāvji pastāvīgi komunicēja ar Liepājas valstspilsētas pašvaldību, vairākkārt tiekoties ar iepirkuma komisijas darbiniekiem un politiķiem, kurā stāstīja par IP metodi;
- 2024. gada aprīlis: parakstīts integritātes pakta līgums ar Liepājas pašvaldību un Delnu iepirkumā par “Priekšizpētes izstrādi projektam “Gaisa piesārņojuma samazināšanas pasākumu īstenošana” izveidojot Liepājas Ziemeļu priekšpilsētas (Laumas apkaimes) publiskās ārtelpas zaļo infrastruktūru” (turpmāk – priekšizpēte un ZI) uzraudzību, kas ilga no aprīļa līdz seprembrim ;
- 2024. gada maijs - septembris: piedalīšanās projekta priekšizpētes attālinātajās sanāksmēs un pasākuma rīkošana iedzīvotāju informēšanai par uzraudzības procesu. Priekšizpēti piegādāja uzņēmums SIA “Estonian, Latvian & Lithuanian Environment”, kurš prezentēja priekšizpētē iegūtos rezultātus un rekomendācijas Liepājas valstspilsētas pašvaldībai ;
- 2024. gada oktobris - decembris: 2024. gada septembrī noslēdzās pirmais projekts par priekšizpēti. Oktobrī atjaunojām komunikāciju ar pašvaldību un tikāmies ar pašvaldības vides nodaļas vadītāju, lai apspriestu iedzīvotāju iesaistes iespējas zaļās teritorijas labiekārtošanā Laumas apkaimē. Sadarbībā ar Liepājas valstspilsētas pašvaldību veikta iedzīvotāju aptauja par nepieciešamaijem uzlabojumiem zaļās teritorijas labiekārtošanā;
- 2025. gada janvāris - septembris: tika uzsākta jaunā projekta “Zaļo teritoriju attīstība gaisa kvalitātes uzlabošanai Ziemeļu priekšpilsētā, Liepājā” (turpmāk: projekts) uzraudzība un rīkoti divi informatīvi pasākumi, lai iepazīstinātu un informētu Liepājas iedzīvotājus un nevaldības organizācijas par IP metodi un projekta uzraudzības gaitu. Pirmais pasākums bija 21. februārī, kurā RVP un Delna iepazīstināja Kurzemes reģiona nevaldības organizācijas ar publisko iepirkumu informācijas sistēmām un otrais pasākums bija 20. augustā, kurā tika prezentēta otrā projekta uzraudzības gaita, izklāstīta turpmākā RVP sadarbība ar Liepājas valstspilsētas pašvaldību un Laumas apkaimju iedzīvotāju līdzdalības veicināšana, iesaistoties savas apkārtnes labiekārtošanā.
Atbilstības vērtējums
Uzraudzības procesa ietvaros tika veikta izvērtēšana par to, vai Liepājas valstspilsētas pašvaldības publiskā iepirkuma procedūra atbilst normatīvajiem aktiem, labas pārvaldības principiem un integritātes pakta standartiem. Vērtējums balstījās uz dokumentu analīzi, dalību uzraugāmā iepirkuma sanāksmēs un regulāru komunikācija ar pašvaldības pārstāvjiem.
Atbilstība normatīvajiem aktiem
Analizējot iepirkuma dokumentāciju un komisijas darbību, tika konstatēts, ka procesā ievērotas visas attiecīgās normatīvās prasības:
- Iepirkuma procedūra tika izsludināta saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma prasībām;
- Kandidātu atlase un vērtēšana notika pēc iepriekš skaidri definētiem kritērijiem, nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret visiem pretendentiem;
- Iepirkuma līguma nosacījumi tika definēti atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, ieskaitot prasības par pakalpojuma kvalitāti, termiņiem un cenu.
Atbilstība labas pārvaldības principiem
Uzraudzības gaitā tika novērtēta arī iepirkuma procesa atbilstība labas pārvaldības principiem, tostarp atklātībai, objektivitātei un sabiedrības līdzdalībai:
- Sākotnējās sanāksmes par projekta priekšizpēti bija pieejamas novērotājam, nodrošinot procedūras atklātību, bet projekta priekšizpētes otrajā posmā novērotājs nevarēja piedalīties iepirkuma komisijas sēdēs, jo pašvaldība nepiekrita IP nosacījumiem par neitrālu novērotāju. Labais piemērs no pašvaldības būtu, ja tā atļautu neatkarīgajam novērotājam iesiastīties iepirkuma komisijas sēdēs bez balsstiesībām;
- Komunikācija iesaistītajām pusēm bija raita un visiem iesaistītajiem tika nodrošināta pieeja dokumentācijai un tās skaidrojumiem;
- Nākamā posma projekta uzdevums – prasību kopums “par būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi un autoruzraudzību objektam” iepirkuma pretendentiem – veidots saskaņā ar SIA “ELLE” īstenotās priekšizpētes secinājumiem. Projekta uzdevumā izvirzītas prasības par Jaunā Eiropas Bauhaus principu ievērošanu.
- Neatkarīgais novērotājs nevarēja iesaistīties komisijas sēdēs bez balstiesībām, tāpēc nevarēja izvērtēt lēmuma pieņemšanas objektivitāti.
Integritātes pakta standartu ievērošana
IP paredz abpusēju apņemšanos izvairīties no koruptīvas rīcības, nodrošinot informācijas atklātību un veicinot sabiedrības uzticību. Uzraudzības gaitā tika konstatēts, ka:
- Liepājas valstspilsētas pašvaldība bija atvērta sadarbībai ar RVP, bet biedrības iesaistīšanos publisko iepirkumu komisijas darbā vērtēja piesardzīgi;
- RVP un LNF sāka veidot sadarbību ar pašvaldību un IP projekta ietvaros tikās ar pašvaldības darbiniekiem, lai skaidrotu kas ir IP instruments un kā biedrība vēlas iesaistīties iepirkumu komisijas darbā. Tāpēc tika norunātas vairākas Delnas, RVP un LNF tikšanās ar pašvaldības darbiniekiem un deputātiem, kā rezultātā tika panākta atvērtāka sadarbība ar nevaldības sektoru. Pašvaldība ļāva RVP pārstāvim piedalīties attālinātajās sanāksmēs ar uzvarējušo uzņēmumu, kurā varēja iepazīties ar pirmā projekta izstrādes procesu un uzdot būtiskākos jautājumus. Savstarpējā komunikācija bija raita un veiksmīga;
- Liepājas valstspilsētas pašvaldība nepiekrita, ka RVP pārstāvis piedalās publisko iepirkumu komisijas sēdēs, ja vien nav tās pilntiesīgs loceklis ar balstiesībām;
- Sākotnēji 2024. gada novembra sākumā RVP savos sociālo tīklu kontos izplatīja un aicināja Liepājas iedzīvotājus aizpildīt aptauju par zaļās infrastruktūras attīstību Laumas apkaimē. Aptaujas anketas mērķis bija noskaidrot sabiedrības viedokli par iesiastīšanās iespējām savas apkaimes pilnveidošanā. RVP aicināja Liepājas valstspilsētas pašvaldību ievietot biedrības sagatavotu aptaujas anketu liepaja.lv mājas lapā, kam pašvaldība arī piekrita, bet neguva gaidīto rezultātu, jo šo anketu bija aizpildījuši ļoti maz iedzīvotāju; iesaistes process, anketas publicēšanai mājaslapā ar anonimizētu datu iegūšanu, parsīja gan papildu vienošanos slēgšanu, gan bija laikietilpīgs.
Kopējais vērtējums
Uzraudzības rezultāti liecina, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldības īstenotais publiskais iepirkums atbilst normatīvo aktu prasībām un labas pārvaldības principiem. Var uzskatīt, ka pašvaldības iebildumi neatkarīgajam ekspertam piedalīties komisijas sēdēs bez balstiesībām ir balstīts integritātes paktu piemērošanas juridiskā regulējuma neesamībā. Pārējais uzraudzības un sadarbības process bija veiksmīgs.
Sabiedrības iesaiste
Biedrība projekta laikā izplatīja anketu, kurā aicināja Liepājas iedzīvotājus izteikt savu viedokli un ieteikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem savā apkārtnē un teritorijas apzaļumošanas iespējām. Lai gan iedzīvotāju atsaucība nebija liela, aptaujas anketas atbildēs bija vērtīgi ieteikumi par nepieciešamajiem uzlabojumiem zaļās infrastruktūras attīstībā, Liepājas apkaimēs.
RVP vienmēr ir bijusi aktuāla sabiedrības līdzdalība. IP projekta īstenošanas laikā tika organizēti vairāki informatīvi pasākumi, kurā iedzīvotājus iepazīstināja ar IP metodi, projekta uzraudzības rezultātiem un tālāko sadarbību ar pašvaldības pārstāvijem. Organizētie pasākumi bija vērtīgi ar to, ka tajos satikās visas projektā iesaisitītās puses – pašvaldība, uzņēmumi un sabiedrība. Pasākuma laikā izvērtās diskusijas par nepieciešamajiem un iespējamiem zaļās infrastruktūras uzlabojumiem Ziemeļu priekšpilsētas apkaimē un bija izteikti redzama iedzīvotāju vēlme runāt par problēmām un tās risināt.
Tā kā IP ir jauns uzraudzības instruments, tā pielietošana būtu pastiprināti jāapgūst visām iesaistītajām pusēm. Lai IP strādātu veiksmīgi ir nepieciešama regulāra komunikācija nevaldības sektoram ar pašvaldību, kurā visi būtu informēti par priekšizpētes procesu un projekta tālāko virzību. Būtiski skaidrot pašvaldībai un nevaldības sektoram IP darbību, lai veidotos lielāka uzticamība IP uzraudzības instrumentam.
Lai arī pašvaldība bija atvērta biedrības aicinājumiem par lielāku sabiedrības līdzdalību un piedalījās projekta publiskajos pasākumos, jāatzīst, ka šādu pasākumu organizēšana ir nepieciešama arī turpmāk, jo šādos pasākumos iedzīvotājus sadzird un pašvaldības pārstāvji var konkrētāk izskaidrot jautājumus par publiskā iepirkuma procedūru, piemēram, cenu aptaujām un to, kas būtu jādara, ja kāds no iedzīvotājiem vēlas iesaistīties savas apkaimes zaļās teritorijas labiekārtošanā. Tāpat pašvaldība ņēma vērā RVP piesaistītā ārējā eksperta ieteikumus.
Kopsavilkums un rekomendācijas
Integritātes pakta īstenošana Liepājas valstspilsētas pašvaldībā parādīja, ka šis ir vērtīgs publisko iepirkumu uzraudzības instruments, ar kura palīdzību iespējams pārliecināties par godprātīgu un atklātu publisko līdzekļu pārvaldību un izlietošanu. IP metodes praktiskai izmantošanai jāatbilst iesaistīto pušu kapacitātei un gatavībai sadarboties – proaktīvai rīcībai jābūt visu iesaistīto pušu vidū.
Projekta pieredzes laikā tika gūtas būtiskas atziņas, kuras var noderēt gan pašvaldības, gan nevaldības sektora pārstāvjiem, pielietojot IP metodi.
- NVO kapacitātes stiprināšana. Pirms pilotprojekta Latvijā bija tikai viena organizācija, kas spēja profesionāli veikt publisko iepirkumu uzraudzību integritātes pakta ietvaros – tagad šādas iemaņas ir apguvusi arī biedrība "Radi Vidi Pats" un Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības biedrība. Process ir laikietilpīgs un sarežģīts, taču apgūstams. Projekta virsmērķis ir dot pieredzi arī nepieredzējušām organizācijām un izstrādāt rokasgrāmatu.
- Organizāciju sadarbība ar savām pašvaldībām. Ja organizācija uzrauga procesus sev tuvākā vai pazīstamā pašvaldībā, ir vieglāk orientēties vietējā kontekstā un izveidot uzticības pilnas attiecības ar pašvaldības pārstāvjiem. Tas paātrina informācijas apmaiņu un palielina sadarbības kvalitāti;
- Sabiedrības un NVO iesaiste vietējā līmenī. Organizācijām ir vienkāršāk uzrunāt iedzīvotājus savā darbības teritorijā, kur jau pastāv kontakti un zināšanas par informācijas izplatīšanas kanāliem. Tas sekmē lielāku sabiedrības atsaucību un interesi par uzraudzības rezultātiem.
- Pašvaldības un NVO organizēti apkaimju pasākumi. Dalība šādu pasākumu organizēšanā Liepājas apkaimēs būtiski ietekmē iedzīvotāju atsaucību un vēlmi piedalītes savas apkārtnes sakārtošanā. Ja pasākumus organizē tikai viena NVO, bieži vien problēmas aktualizēšana ir laikietilpīga un nenes gaidīto rezultātu. Svarīgi ir iesaistīties pašvaldības organizētos pasākumos Liepājas apkaimēs, kurās ir jau citu NVO iesaiste. Līdzīgi kā vairāku NVO kopīgi organizēti pasākumi, tas raisīs lielāku uzmanību vietējiem iedzīvotājiem. Tāpat arī pašvaldības aktīva iesaiste ir būtisks priekšnoteikums sabiedrības aktīvai līdzdalībai.
- Ārējo neatkarīgo ekspertu piesaiste IP īstenošanas procesā. NVO bieži var nebūt pieejamas profesionālās kompetences jautājumu vērtēšanai, tādēļ ir svarīga iespēja piesaistīt juristu ar specializāciju konkrētos iepirkumos, jomā iesaistītus speciālistus u.c. RVP IP īstenošanas laikā sadarbojās ar praktizējošu ainavu arhitektu. Eksperta specifiskās profesionālās zināšanas ļāva pievērst uzmanību tādiem jautājumiem, kuri ierastā iepirkumā varētu tikt palaisti garām, pimēram plānotais augu sortiments un to pieejamība atkarībā no tirgus apstākļiem, kā arī nozares attīstības tendences un jaunākie standarti. Ņemot vērā, ka eksperta pamatdarbība saistīta ar līdzīgiem iepirkumiem, organizācijai var būt izaicinoši piemeklēt cilvēku, kurš apņemās neiesaistīties uzraugāmajā iepirkumā, tomēr – RVP ieskatā – tieši profesionālā pieredze no piegādātāja skatu punkta ir bijusi visvērtīgākā.
Projekta īstenošanas laikā, biedrības pārstāvji nonāca pie svarīgas atziņas, ka, lai veiksmīgi īstenotu integritātes paktu, ļoti būtiska ir visu iesaistīto pušu savstarpēja un proaktīva komunikācija visa uzraudzības procesa garumā. Integritātes paktiem ir liels potenciāls kļūt par nozīmīgu instrumentu Latvijas pašvaldībās, kas veicinātu godprātīgu publisko līdzekļu izlietošanu. IP metodes ieviešanā jāiesaistās gan valsts pārvaldei, gan plašākam nevaldības sektoram apgūstot zināšanas par procesu. Kopīgi un atbildīgi īstenojot uzraudzības procesu, varam panākt ka IP metode tiek atzīta un izmantota arī citās pašvaldībās.
Svarīgi!
Ja Tev ir kādi jautājumi un/vai bažas par iespējamām negodprātībām publiskajos iepirkumos, raksti vai zvani u z norādīto kontaktinformāciju šajā tīmekļa vietnē.
Delnas izstrādātā rokasgrāmata “Integritātes pakts un sabiedrības iesaiste publisko iepirkumu uzraudzībā” pieejama šajā tīmekļa vietnē.
Raksts sagatavots ar Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansiālu atbalstu. Par raksta saturu atbild biedrības "Radi Vidi Pats" un “Sabiedrība par atklātību – Delna” un tas ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības viedokli.